fredag 2. juli 2010

Luking i åkeren


Det er gått en måned siden vi sådde gulrot og plantet ut kål (bilde til venstre). Jeg, gubben og svigersøster har en stor parsell på nabogården Solbø sammen med flere fra hagelaget. Det er egentlig en fortsettelse av et grønnsakprosjekt som gikk i fjor i regi av Tranøy hagelag og kommunen. Vi er ikke like mange som har fellesparsell i år, men de fleste andre har nok egne grønnsakhager nærmere hjemme. Solbø ligger nært for oss og har dessuten en fantastisk jord for gulrot og kålplanter. Dessuten er det jo hyggelig å holde sammen og vi har en fantastisk utsikt over Vågsfjorden.

På tross av at temperaturen den siste måneden stort sett har vært under 10 grader følte vi det var på tide å ta et tak med luking og tynning. Gulrota har tydeligvis hatt liten lyst til å stikke hodet opp for den var kommet kort. Kålplantene derimot står nydelig. Jeg må si jeg gleder meg allerede til å kunne fråtse i friske grønnsaker utover sensommeren og høsten. Nok til litt salg tror jeg også det blir hvis vi klarer å holde koken med vanning og luking. Salaten som vi sådde for en måned siden kunne allerede prøvesmakes - aldeles nydelig - synes i allefall svigersøster :) . Gubben ser litt mer skeptisk ut uten grunn. Her går det i tilnærmet økologisk dyrking. Husdyrgjødsel står for grunngjødslingen og skadedyr som gurotflue og kålflue holdes borte med hjelp av fiberduk. Det eneste vi tillater oss er litt kunstgjødsel. Ugresskontrollen er manuell. Endel slit, men et fantastisk resultat og med verdens beste samvittighet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar