onsdag 14. juli 2010

Trykking av t-skjorter

Endelig er t-skjortene kommet og ny silketrykkramme er laget. Den forrige ble ikke godt nok strammet og ble litt slapp etter endel trykk. Etter å ha investert en betydelig sum penger i hvite t-skjorter vil jeg helst at dette skal gå så greit som mulig, uten søl og med gode trykk. Derfor ny ramme. Slik ser den ut:
Det er en finmasket silkeduk (eg. nylon) som er strammet opp på en treramme. Så har vi påført en emulsjon som er lyssensitiv. Etter at emulsjonen har tørket har vi lagt en transparent med motivet på duken og eksponert det for lys. Etterpå spyler man så bort de delene av motivet som ikke er eksponert. Nå har man en trykkramme som slipper farge gjennom i motivet, men som ellers er tett (i allefall teoretisk :)). For de som er interessert i mer finnes det masse flotte videoer på youtube, søk på screen printing. Utstyr er kjøpt fra Tegnesenteret.no

Slik går det for seg når vi trykker Senja t-skjortene:

















Fornøyd med resultatet :D

og forbausende raskt så det slik ut:










Nå skal skjortene legges ut for salg på Turistinformasjonen på Finnsnes, Husflidsbua på Stonglandseidet (regner med kø på lørdagen kl 11 ;)) og i Eplabutikken min. Muligen blir det salg flere plasser etterhvert - det kommer jeg tilbake til.

T-skjortene trykkes både som herre skjorte (tradisjonell T-skjorte) fra S til XXXL og som dameskjorte i S-XXL. Damemodellen er ganske tettsittende så for de som vil ha litt rom anbefales en størrelse større enn vanlig.

4 kommentarer:

  1. Hei på Senja ;). Nja - jeg har nok dessverre ikke noen annen kilde enn masse tålmodighet, bruk av tid og prioritering om å bruke penger på å skaffe meg retrostoffene. Jeg farter en del rundt i Sverige - og holder utkikk hos damer som selger stoffer på nett fra Sverige og Danmark. Pga av presset marked og porto skjer det ofte at et dynetrekk kan ha kommet opp i mange hundrelapper før det rekker fram til gården min - men som sagt - akkurat nå prioriterer jeg det ;). Sying er en form for terapi.

    Leser at du har høner. Vi er litt inne i en diskusjonsfase om vi skal prøve oss på noen høner - eller ikke. Jeg har mest lyst av oss - mannen er veldig skeptisk. Bor på en gård - med både hønsehauk og rev i området, så vi må uansett lage en solid innhegning. Har du noen hønetanker? Hva er bra - og hva er evt. ikke så bra? Takknemlig for høneinnspill ;).

    SvarSlett
  2. Heisann :)
    Takk for hyggelig kommentar hos meg. Flotte Senja t-skjorter og spennende å lese om trykketekikk :)

    SvarSlett
  3. For en mannsalder siden jobba jeg som ufaglært lærer i Kårvikhamn... Det er aldri glemt! Noen få venner er blitt med meg senere i livet. Da jeg kom over bloggen din, måtte jeg bare skrive litt. Jeg kan godt tenke meg å lære meg silketrykk, ser du... Hilsen Synnøve fra Telemark

    SvarSlett