onsdag 14. juli 2010

Gjerdedugnad


De gamle utmarksgjerdene er ikke hva de en gang var. For 30-40 år siden når det var dyr på hver gård rundt om her var ikke sauer på innmark og i hager noe stort problem. Nå er både situasjonen og løsningen en annen.

Jeg synes det er strålende at noen vil drive med sauer her. Vi bor tross alt på en øy uten store rovdyr (selv om noen påstår at det finnes gaupe på Senja) og fårikål er noe av det beste som finnes. Jeg plages heller ikke av søvnløshet når sauebjellene rangler forbi i sommernatten, men skjønner at andre ikke liker det.

Bøndene vil gjerne ha silofor uten saueskitt, hyttenaboen vil gjerne ha rene og luktfrie verandaer og hageeierne vil gjerne ha blomstene i fred. Jeg må vel innrømme at jeg ikke er fullt så begeistret for ulldottene når sommerblomstene mine er blitt til saumat. Privat har det ført til at vi har gjerdet inn tomta. Men nå er altså løsningen for et sauefritt bygdelag innen rekkevidde.

Med det lokale beitelaget i bresjen, penger fra oven (les staten) og arbeidsvillige grunneiere, naboer og fritidsbeboere i godt samspill blir vi nå gjerdet inne og sauene forhåpentligvis gjerdet ute. Så får vi håpe sauene skjønner tegningen og holder seg på den rette siden ;).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar