onsdag 8. september 2010

Siste smak av sommer

I dag har det vært en deilig dag. Selv om det var en litt sur vind, har solen varmet deilig på verandaen. September er liksom siste frist for å få gjort unna noen viktige ting for vinteren, både av hygge og plikt. For det første har jeg fått pakket biene mine og startet innvintringen. Det ble litt sen start på sukkerforingen i år, men jeg håper noen fine dager fremover skal hjelpe så de får nok sukker til å overleve vinteren. Har ikke skrevet så mye om biene i sommer og det er fordi det ikke har vært mye å skrive om. Stakkars bier de har sittet inne og sturet for det meste. I steden for at biene har produsert honning til meg, har jeg foret dem med sukker og div. honningrester.
Bildene er fra sommeren 2008, da var det litt bedre forhold og masse deilig sommerhonning.

Heldigvis er dette en hobby, for i år blir det ikke noe overskudd. Men det er en fantastisk spennende hobby så det gjør vel egentlig ikke så mye om det blir et dårlig honningår. En annen god grunn til å ha bier er at man får bedre bæravling. Så det andre vi har gjort i dag er å plukke risp og solbær. Siden jordbær, bringebær, kirsebær og stikkelsbær fortsatt er grønne kart satser vi på å høste det som tross alt blir modent. Med masse deilig bær i spannet kom tanken på å lage en smuldrepai. Jeg brukte samme oppskrift som for rabarbrapai og jammen funket det fint. Med litt vaniljesukker i deigen og vaniljeis til ble det riktig deilig.
Vi nøt den på verandaen sammen med kaffe og avisen, mens katten slikket de siste solstrålene på nederste trappetrinn.

1 kommentar:

  1. Morsom hobby =) Synd det blei så lite honning! God helg =D

    SvarSlett