torsdag 19. august 2010

Senjas mest romantiske sted

Nå er det offisielt, vi bor rett ved
Senjas mest romantiske sted:
Kvinnekaia på Lekangsund



Tilsynelatende er denne kaia lik mange andre kaier rundt om på kysten: værbitt og slitt, ikke lenger i daglig bruk og står og forfaller. Det som gjør den spesiell i mine og mange andres øyne er at den er et monument. Et monument over kvinnelig kraft og vilje til å skape et bedre samfunn for alle. Et monument over skaperevnen til et bygdesamfunn.

Frem til slutten av 60-tallet var ekspedisjonen på Lekangsund selve navlestrengen til omverdenen for ei veiløs bygd. Før 50- tallet foregikk alt via ekspedisjonsbåten. Barn, gravide damer som reiste til fødestua, syke folk, frakt av dyr, post alt og alle måtte ut i småbåten før de kunne entre lokalbåten. Det var nok ofte vanskelig og til tider livsfarlig.


Nede i venstre hjørne ligger den pensjonerte ekspedisjonsbåten.

"Dokker skulle hatt ei kai her! Men da må dokker kvinnfolk ta affære." Omtrent slik falt vel ordene fra kapteinen på lokalbåten til en av bygdas damer en gang på midten av femtitallet. Henny Ryvoll som damen het, tok affære straks. Kai måtte det bli og det skulle kvinnfolkan sørge for. På første sanitetsforeningsmøte - mens de fleste mannfolkan i bygda var på sildefiske på Vestlandet - ble kaiforeninga stifta. Målsetning: å bygge kai i løpet av fire år. Kvinnfolkan samlet inn penger fra nært og fjernt med tiggerbrev på rim, kaifester, basarer og til slutt lånte bygdas folk det som skulle til. Mannfolkan fikk tørka av seg gliset og ble sendt til skogs for å skaffe tømmer. Steingjerder ble revet og kjørt til fyllmasse. 2 1/2 år senere høsten 1957 ble kaia innvidd med korsang og første lokalbåtanløp.


Første anløp: Til høyre Henny Ryvoll sammen med kaptein Førde Olsen og los Varnes


"Songlaget Freidig" sang selvfølgelig på åpninga

Nå går det ikke lenger noen lokalbåt hit, men jeg håper vi kan bevare kaia og historien for ettertiden. Kanskje kan ny skapervilje springe ut herifra igjen?

4 kommentarer:

  1. For en spennende historie!
    God helg!

    SvarSlett
  2. Så artig! Jeg så innslaget i Nord Nytt i kveld, kanskje var du der??
    Hva har ikke kvinnene betydd i lokalsamfunnene rundt omkring -hva skulle mannfolkene og ungene gjort uten oss??

    SvarSlett
  3. Jeg var ikke på Nordnytt, men min mor var :)
    Hun var med i kaiforeningen og min tante overtok som leder etterhvert. Flotte damer alle som en :)

    SvarSlett
  4. Dette var et artig innslag. Kaia i Lekangssund er romantisk i ordets rette betydning. Hver gang jeg er på besøk føler jeg at jeg må ta en tur nedom. Ikke minst har kaia et nostalgisk preg. Man får en følelse av forgangne tider når man er der. Men først og fremst hadde det vært kjekkest å se kaia blir bevart for ettertiden, kanskje i bedre stand enn den er nå :-)

    SvarSlett